Doel
Binnen onze alumnivereniging zijn wij van start gegaan met het opzetten van kenniskringen met als doel het netwerk tussen verplegingswetenschappers te verstevigen door kennis te delen én te ontwikkelen. 

Kenniskring 1.0: Dubbelfunctie Verplegingswetenschapper 

In januari 2021 is de eerste kenniskring “dubbelfunctie verplegingswetenschapper” gestart. Deze kenniskring bestond uit 5 enthousiaste alumnileden die in verschillende velden van de gezondheidszorg werken. Wij zagen veel voordelen in het behouden van de academisch verpleegkundige voor de werkvloer. Dialyseverpleegkundige en onderzoeker Ronald Visser vertelt “Het helpt bij het toepasbaar maken van verplegingswetenschappelijke kennis op de werkvloer en het biedt de mogelijkheid eigen verpleegkundig onderzoek te doen. Het kan leiden tot een autonomere manier van werken voor verpleegkundigen waarin verpleegkundigen zelf richting kunnen geven aan de manier waarop ze willen verplegen. Klinische vragen kunnen via kwalitatief of kwantitatief onderzoek worden beantwoord.”  Echter, kant en klare functies binnen zorgorganisaties die patiëntenzorg op academisch niveau combineren met onderzoek en onderwijs zijn zeldzaam.

Door het delen van de succesverhalen die we met de kenniskring hebben ontdekt, willen andere verplegingswetenschappers inspireren bij het creëren van hun eigen academische verpleegkundige functie. Tegelijkertijd maken wij inzichtelijk voor werkgevers wat de voordelen zijn van verplegingswetenschappers op de afdeling. 

 

 

Is het jou ook gelukt om je eigen functie te creëren waarbij je meerdere rollen combineert? Laat ons ook jouw verhaal horen. 

Kenniskring 2.0: Positionering van de Verplegingswetenschapper

In 2022-2023 is de tweede kenniskring van start gegaan. Met zeven actieve alumnileden deelden we met elkaar onze succesverhalen en geleerde lessen als verplegingswetenschapper. Deze ervaringen combineerden we met die van de makers van de Karakteristiek van de verplegingswetenschapper. De karakteristiek beschrijft dat we rollen kunnen vervullen als academisch verpleegkundige, kennisdeler, onderzoeker, innovator en verpleegkundig leider. Hoe laat je deze rollen tot uiting komen in je werk? En hoe kunnen we als (net startende) verplegingswetenschappers elkaar helpen om de weg te vinden naar een juiste positie? In de reflectieve bijeenkomsten van de kenniskring kwamen een aantal thema’s naar voren die we deelden in de TvZ ‘Verplegingswetenschapper en dan?

Nieuwsgierig geworden of een goed idee voor een volgende kenniskring? Stuur ons een bericht.